A legjobbtesztek.hu számtalan órát tölt kutatással, hogy segítsen Önnek vásárlás során megtalálni a legjobb termékeket. Az itt található összes termék a csapatunk által, függetlenül kerül kiválasztásra. Amennyiben Ön a feltöltött tartalmainkban található linkeken keresztül vásárol, azáltal mi némi jutalékot kereshetünk, így támogatva munkánkat.

Legjobb multivitamin 2021-ben

A sporttáplálkozással, testsúlyszabályozással, gyógynövény tartalmú kiegészítőkkel és vitaminkeverékekkel teli étrendkiegészítők piacán kihívást jelenthet megtalálni a legjobb megoldást egészsége és jóléte szempontjából. Ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy melyik a legjobb multivitamin nőknek, és elmagyarázunk mindent, amit vásárlás előtt tudnia kell.

Összességében a legjobb
4.2 / 5

A GymBeam multivitamin kifejezetten az aktív életmódot folytató emberek számára készült. Férfiak és nők számára is alkalmas, mivel vasat tartalmaz, amely fontos szerepet játszik az oxigén elosztásánál a szervezetben.

Előnyök

  • 120 kapszulát tartalmaz, ami 60 napra elegendő
  • Alkalmas sportolók és aktív életvitelt folytató emberek számára
  • Emésztőenzimeket tartalmaz
  • 16 különféle vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, köztük a legtöbb B csoportú vitamint

Hátrányok

  • Egyes elemek szükségtelenül nagy mennyiségben jutnak be a szervezetbe, ha az ajánlásnak megfelelően napi 2 kapszulát szedünk
Második helyezett
4.0 / 5

A BeastPink vitamin komplex különféle vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz, köztük a D3-vitamint is, ezért ideális a kevésbé napsütéses évszakokban, vagy azok számára, akik sok időt töltenek bent.

Előnyök

  • 120 kapszulát tartalmazó nagy kiszerelés
  • Tartalmaz hialuronsavat
  • Erőteljes antioxidáns ginkgo biloba kivonatot tartalmaz
  • Alkalmas vegánok számára
  • 18 vitamint és ásványi anyagot tartalmaz

Hátrányok

  • Rózsaszín színűek
  • A benne lévő kalcium gátolhatja a vas felszívódását
Harmadik helyezett
3.8 / 5

Ezeknek a vitaminoknak az íze és az állaga inkább hasonlít egy édességre, mint egy vitaminra. Ugyanakkor rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, amelyek szükségesek a szervezet számára.

Előnyök

  • Három ízben kapható – narancs, citrom és cseresznye
  • Alkalmas idősebb gyermekek és tinédzserek számára
  • Finom és könnyen használható
  • Megfizethető
  • 11 vitamint és ásványi anyagot tartalmaz

Hátrányok

  • Cukrot tartalmaz
  • Szükségtelenül hosszú összetevőlista
  • Nem alkalmas vegánok számára

Multivitamin vásárlási útmutató

multivitamin vásárlási útmutató

 

A multivitaminok olyan étrendkiegészítők, amelyek vitaminokat, ásványi anyagokat és egyéb elemeket tartalmaznak. Naponta egyszer vagy kétszer kell őket szedni, de a pontos összetétel márkánként és termékenként is változik. A multivitaminok iránti igény jelentősen megnőtt az elmúlt évtizedekben, mivel segíthetnek a táplálkozási hiányosságok kezelésében. Azonban minden étrendkiegészítőt óvatosan kell szedni. Ebben a cikkben elmagyarázzuk a legjobb multivitamin kiegészítők előnyeit és lehetséges kockázatait, valamint azt, hogy hogyan tudja megtalálni az Ön számára leginkább megfelelő összetételt.

Milyen multivitamin típusok léteznek?

Mielőtt elkezdne multivitaminokat szedni, kérdezze meg magától, hogy pontosan mi a célja velük. Vannak, akiknek az egészségi állapotuk, vagy a gyógyszerek, amiket szednek csökkentik vagy meggátolják bizonyos tápanyagok felszívódását, így a hiányosságok megelőzése érdekében kiegészítésre van szükségük. Manapság sokan szigorú diétát követnek, vagy kemény testmozgást végeznek, ami megnehezítheti, hogy hozzájussanak az összes szükséges vitaminhoz és ásványi anyaghoz pusztán táplálkozással. Az igényes időbeosztással rendelkező emberek számára is nehéz lehet a rendszeres és kiegyensúlyozott étkezés. A sportolók számára előnyösek a speciális táplálékkiegészítők, amelyek fokozzák a felépülést és megkönnyítik az izomnövelést.

Akkor is előfordulhatnak bizonyos tápanyaghiányok, ha az általános életmódja és táplálkozása egészségesnek tekinthető. Például az északi féltekén élőknek ajánlott a D-vitamin pótlása, mivel nem jutnak elegendő napfényhez ahhoz, hogy megfelelő mennyiségű vitamint termeljenek a bőrön keresztül.

Ahhoz, hogy meg tudja határozni, hogy mely kiegészítők a legmegfelelőbbek az Ön számára, azt tanácsoljuk, hogy konzultáljon az orvosával, és évente legalább egyszer végeztessen vérvizsgálatot. A multivitaminok összetétele nagyon eltérő lehet, és különböző formákban kaphatók, például pirulák, kapszulák, porok, folyadékok vagy injekciók formájában. Kezelőorvosa segít megtalálni azt az opciót, amely a legjobban képes felszívódni a szervezetében, és ami a legkényelmesebb az Ön számára.

Mik a multivitamin összetevői?

A legjobb multivitamin felnőtteknek és a modern multivitamin formulák könnyen tartalmazhatnak akár több mint 20 különféle összetevőt. Bár ezekre most nem fogunk különösebben kitérni ebben a cikkben, íme néhány a leggyakrabban használt ásványi anyagok és vitaminok közül.

Az A-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amely hozzájárul az egészséges látás, a bőr és az immunrendszer működéséhez. Megtalálható a sajtban, a tojásban, az olajos halakban és a májban, a szervezetben pedig a béta-karotinból szintetizálódik, amely bőségesen megtalálható a leveles zöldségekben, sárgarépában, édesburgonyában, paprikában és sárgabarackban. Az ajánlott napi bevitel a felnőtt nők számára 700 mcg. Az A-vitamin hiány ritka a fejlett országokban; ezért valószínűleg nincs szüksége olyan multivitaminra, amely ezt nagy mennyiségben tartalmazza.

A B12-vitamin számos kulcsfontosságú anyagcsere-folyamatban részt vesz a szervezetben, és elengedhetetlen az egészséges idegrendszerhez. Megtalálható a húsokban, a halban, a tojásban és a dúsított élelmiszerekben. Azonban lehet példa hiányosságra bizonyos betegségek vagy gyógyszerek miatt, amelyek megakadályozzák a B12-vitamin felszívódását. A növényi alapú étrendet folytatók számára fontos, hogy használjanak B12-kiegészítőket vagy dúsított élelmiszereket a hosszú távú egészségügyi szövődmények elkerülése érdekében. Egészséges felnőttek számára az ajánlott bevitel 2,4 mcg; egyes tanulmányok azonban azt mutatják, hogy magasabb, 50 mcg-os napi adagra van szükség, ha a B12-t csak a kiegészítőkből nyerjük. Mivel ez egy vízben oldódó vitamin, nem kell aggódnia a túladagolás miatt; azonban a nagyon magas dózisok nem jelentenek egészségügyi előnyt az egészséges felnőttek számára.

A C-vitamin az immunrendszer hiányosságainak, a szív- és érrendszeri, valamint a látási problémák megelőzéséhez, és az egészséges bőr fenntartásához szükséges. Megtalálható a feketeribizliben, citrusfélékben, paprikában, eperben, brokkoliban és más gyümölcsökben és zöldségekben. Ha Ön is kiegyensúlyozottan étkezik, könnyen hozzájut az egészséges felnőtteknek ajánlott napi 40 mg-hoz. Van néhány bizonyíték arra, hogy a nagyobb adagok előnyösek lehetnek (például a gyógyulás elősegítésére), és a kiegészítők segíthetnek ebben. Azonban tartsa magát távol a nagyon magas (1000 mg feletti) napi adagot tartalmazó étrendkiegészítőktől, mivel ezek gyomorpanaszokat, például hasmenést vagy puffadást okozhatnak.

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin, amely elsősorban az egészséges és erős csontok és az izmok fenntartásához szükséges. Emellett számos más funkcióhoz is létfontosságú a szervezetünkben, és azt is kimutatták, hogy csökkenti a COVID-19 kockázatát. A D-vitamin megtalálható az olajos halakban, a tojássárgájában, a vörös húsban és a májban; az elsődleges forrás azonban az endogén szintézis, amikor a bőrünket napsugárzás éri. Így az északi országokban élő vagy a szabadban keveset tartózkodó emberek számára tanácsos az utánpótolás. A D-vitamin szintézisét más tényezők is gátolhatják, például a sötétebb bőrszín. Az ajánlott napi bevitel legalább 10-15 mcg. A D-vitamin mennyiségét gyakran nemzetközi egységben (NE) is kifejezik. 1 mcg = 40 NE; ez azt jelenti, hogy 10-15 mcg 400-600 NE-nek felel meg. Egyes tanulmányok azonban azt mutatják, hogy ennél nagyobb bevitelre van szükség (akár 4000 IU vagy 100 mcg), különösen azoknál az embereknél, akik D-vitaminhiányban szenvednek, hogy helyreállítsák a normális vérszérum szintet. Ha Önt is érinti a D-vitamin hiánya, konzultáljon kezelőorvosával, hogy megtudja, milyen kiegészítőkre van szüksége. Ezenkívül keressen olyan étrendkiegészítőket, amelyek D2 helyett D3-vitamint tartalmaznak, mivel az utóbbi hatásosabbnak bizonyul.

A kalcium egy ásványi anyag, amely szükséges az egészséges csontokhoz, fogakhoz és izomzathoz. Még folyik a vita arról, hogy egy egészséges felnőttnek mennyi kalciumra van szüksége, az ajánlások pedig országonként eltérőek, 400 és 1000 mg között mozognak. Nagyjából a köztes mennyiség valószínűleg elég, és ezt a mennyiséget könnyű beszerezni a kiegyensúlyozott étrendből, mivel a kalcium megtalálható a tejtermékekben, a zöld leveles zöldségekben, a narancsban, a szardíniában és a dúsított élelmiszerekben. Egyes multivitamin kiegészítők azonban túl sok kalciumot tartalmazhatnak (napi 1000 mg felett), ami gyomor-, vesekő-, szív- és érrendszeri betegségeket okozhat. Ha vérszegénységben szenved, kerülje azokat a szereket, amelyek kalciumot és vasat is tartalmaznak egyszerre, mivel a kalcium gátolja a vas felszívódását.

A folsav (más néven B9-vitamin) egy vízben oldódó vitamin, amely a B12-vitaminnal együtt szükséges az egészséges vérsejtekhez és az idegrendszerhez. Megtalálható a brokkoliban, a leveles zöldségekben, a borsóban és a babban, valamint a májban. Felnőtteknek napi 200-400 mcg ajánlott, amit az étkezés során is be lehet szerezni. A terhességet tervező vagy az első trimeszterben lévő nőknek azonban nagyobb mennyiségekre van szükségük, amelyekhez étrendkiegészítőkkel könnyebben hozzájutnak. Ha babát tervez, beszéljen a kezelőorvosával, hogy kell-e szednie bármilyen kiegészítőt.

A vas egy ásványi anyag, amely megtalálható a májban, a vörös húsban, a babban és a diófélékben. A vas szükséges a vörösvérsejtek termeléséhez, amelyek biztosítják az oxigén szállítását a szervezetben. A felnőtt nőknek nagyobb mennyiségre van szükségük, mint a férfiaknak a havi menstruáció alatti vérvesztés miatt, az ajánlott napi bevitel pedig 18 mg. Terhesség alatt még magasabb napi bevitel javasolt. Míg a szükséges mennyiség az étrendből is beszerezhető, néhány ember szervezete nem megfelelően szívja fel a vasat. Számos dolog, mint például a vas forrása, az étrend egyéb összetevői, a gyomor és a bélrendszer egészsége és egyes gyógyszerek használata is befolyásolhatja a felszívódás hatékonyságát. Ha szeretné tudni, hogy melyik a legjobb multivitamin vashiány kezelésére, hem vasat tartalmazó kiegészítőket keressen a nem-hem vas helyett, és figyeljen oda más összetevőkre is. A C-vitamin például növeli a vas felszívódását, míg a kalcium csökkenti.

Milyen multivitamin összetevőket érdemes elkerülni?

A multivitamin formulák minősége nagyon változó. Az olcsóbb termékek gyakran gyengébb minőségű összetevőket tartalmaznak, beleértve a töltőanyagokat, adalékanyagokat, színezékeket, hidrogénezett zsírokat stb. Ezek közül sok megtalálható a feldolgozott élelmiszerekben is, így nem kell a táplálékkiegészítőket hibáztatni. Mindazonáltal tisztában kell lennie azzal, hogy melyek azok a gyakori összetevők, amelyeket nem szeretne rendszeresen bevinni a szervezetébe (főleg, ha egy bizonyos tápláékkiegészítő egynél többet is tartalmaz).

  • Egyes összetevők általánosságban biztonságosak, de bizonyos emberek nem fogyaszthatják őket. Például a maltodextrin általában keményítőből készül, és veszélyes lehet a gluténre allergiás emberek számára.
  • Számos összetevő, mint például a zselatin vagy a sellak, állatokból származik, így nem megfelelőek a vegetáriánus vagy vegán étrendet folytatók számára.
  • Legyen óvatos, ha a kiegészítők színezéket tartalmaznak, mert ezek allergiát okozhatnak, vagy nagy mennyiségben akár mérgezőek is lehetnek. Például a titán-dioxid felhalmozódik az emberi szervezetben, ami genotoxicitási aggályokat vet fel.
  • Léteznek olyan összetevők is, amelyek nem tekinthetők károsnak az emberi egészségre, de ezeket más okok miatt érdemes elkerülni. Ilyen például a polivinil-pirrolidon, amely egy nem lebomló polimer, és felhalmozódhat a környezetben.

Ha aggódik a multivitaminban található potenciális adalékanyagok miatt, a legjobb, ha konzultál a kezelőorvosával.

Kell multivitamint szednem?

Ha rosszul érzi magát, nem szabad kizárni a tápanyaghiányt. Ez különösen igaz, ha egy szigorú diétáról vagy akár életmódbeli változtatásokról van szó, például, ha vegánná válik, vagy megerőltető edzéseket végez. Ezenkívül a multivitaminokra szükség van a növésben lévő emberek és a terhes nők esetében is. Továbbá a multivitaminok jók azok számára, akiknek olyan betegségük van, amely gátolhatja az egyes tápanyagok felszívódását, akik nemrégiben műtéten estek át, vagy olyan vényköteles gyógyszereket szednek, amelyekhez multivitaminra is szükség lehet.

Mindazonáltal nem javasoljuk, hogy bármilyen étrendkiegészítőt vásároljon anélkül, hogy először beszélne az orvosával, és elvégezné a szükséges orvosi vizsgálatokat. A táplálékkiegészítő ipar nem olyan szigorúan szabályozott, mint a gyógyszerek, de túladagolás, allergiás reakciók és egyéb mellékhatások továbbra is előfordulhatnak. Ezért elengedhetetlen, hogy olyan kiegészítőt találjunk, amely megfelelő adagban tartalmazza a szervezetének szükséges tápanyagokat.

Kövesse kezelőorvosa utasításait a helyes használat érdekében, és azonnal tájékoztassa őt, ha bármilyen káros mellékhatást észlel. Az egyes gyártók hasonló multivitamin formuláinak összehasonlításakor ügyeljen a márka hírnevére, hogy rendelkezésre bocsátanak-e információkat az összetevők beszerzéséről, és rendelkeznek-e bármilyen független tanúsítvánnyal, amely a termék minőségéről tanúskodna.

'Fel a tetejéhez' gomb